KRONIK: Stop bashing af hybridbiler. De er en god trædesten Kim Haagensen, civilingeniør, kemi, WSP Danmark A/S Illus.: Privatfoto Min Kuga PHEV 2021 ‘ramte’ første milepæl på 10.000 km, samtidig med at Ingeniøren bragte endnu en artik…
KRONIK: Energiøerne er vores fælles Mars-mission Jacob Østergaard er professor og centerleder ved DTU Elektro, og Glenda Napier er CEO i Energy Cluster Denmark Illus.: Privatfoto Det er på alle måder epokegørende, når Danmark i …
DAGBOG FRA COP26: Når ingeniører mødes, bliver COPen konkret COP’en første uge er veloverstået, hvor jeg har tilbragt en del timer med ingeniører fra mange lande. Ingeniører, der på mange forskellige måder arbejder med klimaløsninger. Torsdag var je…
Kronik: Jernbanen skal være Danmarks grønne puls Vi bør investere i hurtigere tog, flere afgange og en udbygget infrastruktur – naturligvis på el – hvis vi skal sikre en omstigning fra bil til kollektiv transport
KRONIK: Femern-forbindelsen godkendt på usikkert trafikgrundlag Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, lic.techn., HD Illustration: Privatfoto Den tyske hørings- og godkendelsesmyndighed i Slesvig-Holsten, Amt für Planfeststellung Verkehr (APV)…
Kronik: Roadpricing er på vej Søren Have er chefkonsulent hos Rambøll, hvor han rådgiver om mobilitet og digitale strategier. Illustration: Rambøll I denne kronik vil jeg spå om, hvad den foreslåede transport…
Pilotanlæg skal teste produktion af grøn ammoniak Nyt samarbejde skal mellem Siemens Gamesa og GreenLab Skive skal undersøge muligheder for at etablere et pilotanlæg som kan fremstille grøn ammoniak fra vindmøllestrøm. Det kan erstatte fossil-tung traditionel ammoniak og bruges som brændsel i skibe.